onsdag 2 november 2011

Matematiska Konstanz

Innan jag kom till Konstanz blev jag varnad, mest från kommentarerna på stars.liu.se som berättade att Universität Konstanz var matematiskt och torrt. Därför läste jag en mattekurs i Linköping innan jag åkte iväg. Hittills har inte mina kunskaper varit till jättestor nytta för mina kurser, eftersom:

- Finanzpolitik in der EU hittills har handlat om att komma ihåg årtal.
- Professorn i Labour Economics går igenom allt långsamt och tydligt.
- Professorn i Macroeconomics likaså.
- Tyskaseminariet handlar om språk.

Men, jag bytte ut en kurs mot statistik 2, som man tydligen måste läsa för att göra ekonometri till våren. Och här har jag stött på problem. Vi har inte alls gått igenom samma saker i statistik 1, och man kan lugnt säga att undervisningen här är mer matematiskt inriktad (bevisa den reglen med denna matematiska formel..) istället för att gå in på förståelsen bakom. I Linköping vad det helt tvärtom, och den statistikkursen jag gick har blivit lovprisad åtskilliga år i rad och den ansvarige läraren har fått pris som bästa föreläsare.

Men, tyskarna gillar det på det andra sättet. Så till den milda grad att det inte ens hjälper att läsa grundstatistikboken från börjar för att förstå. Redan där är det matematiska språket för komplext för mej. Det innehåller bokstäver som jag inte har en vildaste aning om vad de betyder. Emellanåt ställer även det tyska språket till problem.

Om en timme börjar övningen. Jag har klarat första uppgiften.. av fem. Men, jag har nästan listat ut vilken formel de är ute efter på två av de andra uppgifterna. Vet bara inte hur man använder dem. Imorgon kommer en sammanfattning av mina kurser såhär långt. Och ni har väl redan listat ut att statistiken kommer bli den mest krävande.

2 kommentarer:

  1. Bara för att en kurs är lovprisad och föreläsaren får pris betyder det inte att kursen faktiskt lär dig vad du behöver. Ofta ett problem på universiteten, där studenterna anser att lätta kuser = bra kurser och svåra kurser = dåliga kurser. Å andra sidan gör ju bra föreläsare saker lättare och dåliga föreläsare allting svårare.

    Hur som har du en rätt hyfsad guide över MatStat här www.angwi.se/elli/ct.pdf

    Har du några frågor kan du alltid slänga iväg dem till mig, så kanske jag kan hjälpa till.

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med om att vad studenterna gillar inte alltid är det som är bra, men i detta fall är det så. Vi gjorde mycket komplicerade saker i statistik 1 och jag tror att typ 95% blev godkända, varav många fick ett VG. Och det säger mycket om föreläsaren som ansträngde sej för att vi verkligen skulle förstå.
    Här stjälper snarare än hjälper föreläsaren studenterna. Alla sitter som frågetecken och man måste lista ut ALLT själv. Det som han går igenom på föreläsningarna har inte ens visat sej vara relevant på övningarna. Bara förvirrande och komplicerat i onödan.

    Tack för länken! Det mesta har jag ju gjort i stat 1, men en del kanske kan hjälpa mej med början av stat 2 :)

    SvaraRadera