tisdag 8 november 2011

Tyskar vs Svenskar

Detta blir inte en poäng-tävling (svenskarna skulle ju lätt vinna) utan bara några konstateranden att vi är olika. Jag måste citera en mycket träffsäker Camilla (som gör utbytesår i Berlin):

Är alla tyskar jämt förkylda eller varför är de besatta av näsdukar? Hemma är det ju tråkigt om man glömmer sin vattenflaska till träningen, här verkar det stora bekymret vara en glömd näsduk. Likaså när vi gick hem sent igår kväll stannade en tysk kille och frågade om någon av oss hade en näsduk till honom. Förklara detta för mig..


Av någon outgrundlig anledning snyter sej tyskar hela tiden. Och högt. Om man inte kan trumpeta när man snyter sej är man inte tysk. Svenskar i min ålder tycker det är pinsamt att snyta sej, helst gör man det inte alls och måste man, då gör man det så ingen ser, och definitivt så ingen hör. Lite överdrivet kanske, var kan man hitta mellantinget? I Danmark?


Sedan har tyskar också:
1. Dåligt sittande ryggsäck (90-talsryggsäcken som hänger över rumpan, är alldeles för färgglad och fullpackad) eller extremt dåligt sittande axelbandsväska.
2. Ständigt med sej 1,5L petflaskor med vatten. Äger ingen i detta land en riktig vattenflaska? Och vad är det för fel på 33cl?
-De oerhörda mängder vatten de måste dricka kan dock förklara nästa stycke.


Tyskar tycker inte heller det här med toabesök är en särskilt privat angelägenhet. Nej, ju mer det låter som Niagrafallen, desto bättre. I Österrike tyckte jag att det var jobbigt att gå på toa på universitetet eftersom alla toalettstolar praktiskt taget var formade för att det skulle låta så mycket som möjligt när man kissade. Turligt nog är det lite annorlunda modell på toaletterna på Universität Konstanz, så det går undvika Niagarafalls-toabesöken, men jag tror att jag är den enda på campus med tyskt blod i sej som anstränger mej för att göra det. 

5 kommentarer:

  1. Jag fruktade det värsta (avgrundshålstoaletter a la Innsbruck) när jag stod i toakön i E-korridoren för första gången och fick höra företrädarna göra sin grej i toabåset. Men sedan när jag själv gick in och kunde uträtta mina behov ljudlöst (de trodde väl antagligen att jag bara drog ner byxorna, räknade till 30 och spolade) insåg jag att tyskarna bara är lata. Eller korkade. Vem vet.

    SvaraRadera
  2. Tycker det är aningens osmakligt att man inte kan bygga in toaletterna med riktiga dörrar och väggar på en arbetsplats, där iaf medarbetarna ska arbeta i flertalet år så man slipper höra vad x antal andra personer samtidigt håller på med. Men de kanske bara tycker det är mänskligt och jo, det kan man ju inte ge de fel i. Kanske är vi som är för fina i kanten, igen.

    SvaraRadera
  3. Lovei du är roligt och söt. Extra mycket när du irriterar dig på saker såhär

    SvaraRadera
  4. Haha jag har också funderat över 1,5 liters flaskorna de släpar på.. En kille i min klass brukar ha 2 med sig..VAD är felet på 33 cl? de får ju tom plats i väskan! :D
    Hoppas allt är bra annars :)

    SvaraRadera