fredag 4 november 2011

Uni Konstanz vs LiU

Nu är det dags för den stora tävlingen: Universität Konstanz vs Linköpings Universitet..

Svarta tavlor med dammiga kritor - Stoooora whiteboards
Hochschulsport (En sport = 10-40 euro/termin) - Campushallen (900 kr för ett 10-kort)
Sönderfallande campus/byggarbetsplats - Mestadels fräscha lokaler om än tråkiga
Biblioteket med alla kursböcker i många ex - Okej bibliotek med för hög ljudnivå
Få självstudieplatser (halva biblioteket är stängt) - Ganska gott om pluggplatser
Mensa-matsalen, en måltid för 2,50 euro - Mikrovågsugnar överallt
Studentbussbiljetten 45 euro/ termin - Östgötatrafikens månadskort ca 300-400 kr
Sterila korridorsrum med bajjamajja-toaletter - Ryds korridorsboenden
Utsikt över Bodensjön - Fina byggnader som tillhör Valla folkhögskola
16 timmar lärarlett per vecka - 6 timmar lärarlett per vecka
Alla kurser på en gång - En kurs i taget
Alla prov på en gång - Ett prov i taget


Slutresultat: Uni Konstanz - Linköpings Universitet 7 - 7

Resultatet stämmer nog ganska bra. Linköping är fräscht och ett bra ställe att plugga på, men man måste fixa mycket själv (kurslitteratur, lunchlåda, mycket självstudier) medan campus i Konstanz är en knasig betongkloss som faller isär, men de gör allt för att hjälpa studenterna (alla böcker kan man låna, matsalen tillhandahåller många rätter till bra priser, alla studenter åker gratis buss efter kl.19, det är mycket schemalagd tid). Ett stort plus är utsikten och de lärarledda timmarna. Minuset är det stängda biblioteket och studentbostäderna.

Igår var jag förresten på speeddating med Lei-gruppen (de som t.ex. anordnade resan till Österrike) och då frågade min kompis Delia, från Rumänien, om Josef visste om att jag var där..

Uppdatering av listan kl.14.54 (efter lunch med kompisgänget):
Konstanz får ett poäng till, eftersom jag har hittat mitt otroligt underbara kompisgäng här. De måste presenteras närmare under helgen!


Slutresultat: Uni Konstanz - Linköpings Universitet 8 - 7
Men, även fast Konstanz leder just nu så kommer det alltid kännas tomt utan Josef. Vilken tur att han kommer om 13 dagar!


OBS! Nu går det att kommentera på bloggen utan att ha ett google-konto eller liknande. Bara att skriva i sitt namn/smeknamn/vara anonym och skriva en kommentar!

5 kommentarer:

  1. Hejsan alla besökare! Nu går det även att kommentera med sitt namn eller anonymt på bloggen!

    SvaraRadera
  2. Jag har ett par tillägg:
    + för LiU, att få dofta på hästdoften varje gång men cyklar till skolan (förbi Valla Ponnyklubb) & Baljan!
    + för Konstanz, att vi lär oss ett språk bättre än vad vi någonsin skulle kunna göra på LiU!! Det slår de mesta : )

    SvaraRadera
  3. Hej, Ellinor!'
    Vad trevligt att det går att skriva här nu även för en "gamling" som jag som inte håller mig med facebook och annat... Annars går ju mail rätt bra med!
    Tack för vykort - denna traditionella trevliga form av kommunikation - med inritade saker så att vi ska hitta när vi kommer(även om det är nästan ett halvår tills dess). Tycker mig även skönja hotellet vi ska bo på, ligger det inte där precis vid bron?
    Vi kan hälsa från Linköping, trevlig stad har vi upptäckt nu i några dagar! Josef bor trevligt,tycker jag, och fiket i bottenvåningen har hög mysfaktor! Har jag erfarit själv, när övriga familjen var på ishockey satt jag där och drack te och stickade några timmar. Kul att även du börjat sticka, Ellinor!
    Har också börjat fundera på innehållet i det där paketet som ska iväg framåt adventstiden...
    Ha det så gott!
    Svärmor Anna

    SvaraRadera
  4. Hanna Joel (Humm)4 november 2011 kl. 21:24

    Borde inte LiU få ett plus till - för att det är närmare till Josef...? :)


    Så skönt att höra att du trivs!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Åh, vad roligt att kommentarerna trillar in :)

    Hanna: Jo, självklart bode LiU få plus för att det är närmare till min älskade Josef. Men.. efter att ha tänkt efter en stund insåg jag att det var värt 1000 poäng, och det är ju lite knasigt om Liu vinner med 1008 - 8. Så jag valde att inte räkna med det :)

    Erica: Helt rätt! LiU borde också få ett till poäng för MÅNGA och FRÄSCHA toaletter, men Konstanz borde få plus för gratis antivirusprogram. Båda får minus får krångliga hemsidor.

    Anna: Ja, han bor ju alldeles underbart fint! Han får ta och lägga upp lite bilder på bloggen hur det ser ut nu när han har fått lite mer grejor, och så får han lägga upp sina syslöjdsalster. Har inte fikat på det mysiga cafét, men har varit förbi och köpt chokladbollar innan jag åkte till Tyskland.
    Och det är mycket riktigt att ni kan se hotellet på vykortet.

    SvaraRadera