torsdag 13 oktober 2011

Snart klar med kursvalen!

De senaste dagarna har jag slipat och finjusterat mina kursval. Tack vare att jag läste en matematikkurs i Linköping, som jag varmt kan rekommendera om man vill läsa nationalekonomi i matematiska Tyskland, behöver jag nu endast läsa 52,5hp i Konstanz och så många som möjligt kommer jag förstås lägga på att läsa tyska.

Mina kurser ser ut som följer:

HT
  • Open Economy Macroeconomics
  • Labour Economics
  • Grundlagen der Personalwirtschaft
  • Die aktuelle Wirtschaftskrise und ihre Folgen
  • Grammatik und Wortschatz
VT
  • Internationales Staatsrecht
  • Macroeconomics II
  • Econometrics I
  • Landeskunde: Aktuelle Texte
  • Strukturen und Funktion/…/ der Umgangssprache

Och för den som funderar på att läsa på Universität Konstanz kan jag rekommendera Vorlesungsverzeichnis (där man kan ställa in längst upp i hörnet vilken termin man letar efter) och de flesta ekonomikurserna hittar man på Bachelor - Wirschaftswissenschaften.

Det finns även en söksida, även den kan man ändra termin på vid sin sökning.

Igår var vi på irländska puben Shamrock, som har blivit något av vårt favvohängställe (det kommer knappast bli mindre häng, då de har kvällar med t.ex. grymma studentrabatter, quiz nights eller all-you-can-eat-chicken-wings..) och sedan spelades det spel hemma hos mej (Shadow Hunters!). De som deltog var:
- Emily från Nya Zeeland
- Kayleigh från England
- James från USA
- Sanni från Finland
- Martin från Österrike

Ikväll lutar det åt att samma gäng ska gå på Ersti-Party, dvs fest för alla förstaårsstudenter.

2 kommentarer:

  1. Låter bra att du har koll på dina kurser! Det är ju fortfarande inte klart för min del... Och vad himla mysigt med spel med människor som alla kommer från olika länder - love it!

    SvaraRadera
  2. Ja, vi är verkligen ett härligt gäng! Är så nöjd med det!!!

    SvaraRadera