onsdag 5 oktober 2011

Finn tusen fel

Aaaargh!

Först hade jag bara tänkt att skriva om Konstanz på denna blogg. Om staden, studierna, omgivningarna, språket. Så att nästa generation sprek:are kan läsa min blogg och få ut något utav det. Och språknördar. Och vänner, förstås.

Inget Sverige, inget alltför personligt. Det höll ju mindre än en vecka. För nu har jag nått min gräns. Hur man kan som svensk skriva denna statusuppdatering på Facebook? Ursäkta alla särskrivare, men när det står tre särskrivningar i rad måste väl till och med ni se att det stympar det svenska språket och gör en mening helt oläsbar?!

"Polak med framhjuls punka på enkel filig vajer väg."

(Ja, indirekt hänger jag nu ut en av mina kompisar och dennes språkkunskaper. Men någonstans har man som läsande individ en gräns. Min gick här.)

4 kommentarer:

  1. Hej Ellie
    Det var verkligen en svårläst mening.
    Däremot undrar jag om ordet"språkördar" finns i Svenska Akademins ordbok??
    Stora kramar
    mamma

    SvaraRadera
  2. Ärade Silvia Olsson-Schudel, jag tackar härmed ödmjukast för att du besöker min enkla blogg. Och just det, bokstavmissen är åtgärdad. :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ellinor... Tvá gánger har du nu börjat ett mening med "Och". Inte ok.
    Nädá, skämt ásido, jag försökte ocksá börja bloggandet med att vara helt opersonlig och saklig, gick át helsike det med. Idag t ex la jag upp ett inlägg om en Flamigolampa, fast det kanske speglar min knasiga humor?

    SvaraRadera