fredag 14 oktober 2011

Happy, Happy

Idag är jag glad för jag har varit på universitetet på språkavdelningen och jag får inte göra några tyskkurser, för min tyska är bättre än C2...! Mer jobb för mej att leta kurser, men väldigt skönt att få beröm! Så det lutar åt en skriva-uppsats-kurs för utlänningar som har studerar vid tyska universitet.

Sedan har jag fått paket från Sverige! Från både mamma och Josef. Räddare i nöden båda två, mamma skickade min ena hockeyhandske (som visst låg under sängen) och Josef skickade ett par jeans, för jag förstörde mina favoriter under resan hit..


På tal om hockey så var vi ett gäng som åkte skridskor häromdagen och de andra blev mäkta imponerade av mina skills. Det är ju oundvikligt att man lär sej något när man tränat på skridskoåkning sedan man var 11.. Vi hade jättekul och kommer definitivt göra om det. I måndags var jag dessutom utklädd till "Sporterlin" på ett party med temat S, och då hade jag mitt axelskydd på mej. Men alla trodde det var rugby..

Jag och Linda (tyska som pluggar i Nederländerna och därför tekniskt sett är utbytesstudent)

och igår var jag på Ersti-Partyt som inte var så värst bra organiserat. Det var alldeles för mycket folk, på gränsen till farligt faktiskt. Man spenderade 60% av tiden genom att stå i kö.

Idag gjorde skridskogänget nya utflykter och gick upp i tornet på Münsterkirche! Och utsikten?


Fler bilder utlovas imorgon, men nu ska mina uppmärksamma bloggläsare titta på byggnaden till vänster i bilden som är ett gammalt kloster som är ombyggt till hotell, och inte vilket hotell som helst, utan Steigelberger Inselhotel med en otrolig utsikt över Bodensjön och en fet veranda på sjösidan. Så om, bara om, någon av de människor som skulle kunna tänka sej att hälsa på mej möjligtvis skulle kunna bo på detta hotell billigt - ta chansen. (En liten vink till svärmor och resten av familjen..)

Imorgon väntar Insel Mainau, men först, ikväll, chokladfondue med mitt andra kompisgäng. Jag hänger nämligen med några fransoser och italienare, samt med några från engelsktalande/nordiska länder.

4 kommentarer:

  1. Ja, de tyckte att min grammatik var "nästan felfri" och att mitt ordförråd "också var mycket bra" så de rekommenderade en kurs som är för studenter som har bott länge i Tyskland, men även där trodde de att jag skulle hamna i den övre gruppen. Vi får se, testet är på tisdag och utifrån det avgör de vart jag kommer hamna. Jag såg bara en skymt att testet jag skrev för någon vecka sedan och jag tror att jag fick 95 poäng och jag vet att en tjej som pratar väldigt bra tyska (C1/C2) fick 63 poäng..

    SvaraRadera
  2. Jääääääääääklarrr! RESPECT asså! Hur har du blivit så bra? Förutom att du var ett år i Österrike? Mamma och pappa? Extremt språkbegåvad?? :D Bara att gratulera, tjejen!

    SvaraRadera
  3. Haha, ja, Sarah det är väl en blandning av allt ihop. Kort sammanfattat:
    - Mammas schweizertyska + diverse släktingar har hjälpt mej med hörförståelsen. Kan man förstå en gnutta schweizertyska kan man förstå en hel del tyska!
    - Året i Österrike umgicks jag mest med svenskar, men jag pluggade grammatik som en idiot! Proven ställde höga krav på oss och grammatik är både min styrka och det jag gillar mest med det tyska språket! Allt tack vare den underbare läraren Bengt Sandberg från Göteborgs Universitet.
    - Måste väl erkänna att det nog finns en språkbegåvning också. Jag försöker verkligen hela tiden snappa upp ord och uttryck som jag hör, men framförallt språkmelodier. Hittills har jag fått höra ganska många kommentarer om att mitt uttal är nästintill oklanderligt (när jag är på topp) och att jag inte betonar ord och ljud som andra svenskar/utlänningar.

    Men, det är långt ifrån perfekt. Språktesten satte mej förövrigt i grupp 1 och inte i grupp 2, men det kommer nog bli en rejäl utmaning att plugga med folk som har bott 5-10 år i Tyskland. När de kommer med sitt enorma ordförråd gäller det att hänga med.

    SvaraRadera