lördag 1 oktober 2011

Dumphone vs Smartphone

I drygt 5 år har jag hållt fast vid min Sony Ericson Z530i. Inget internet (tja, inget som någon ändå skulle vilja använda till vardags), inga appar, ingen touch - en helt vanlig mobil. En så kallad dumphone. Nu har tyvärr högtalaren börjat lägga av, så det är dags att införskaffa en ny, vilket kostar cirka 600 kronor. (Jepp, 65 euro + frakt på Ebay) Om man lägger på några hundralappar kan man få en (dålig) smartphone. Och lägger man på lite till kan man få en bra.

Därför var jag lite modig idag när jag fixade ett kontantkort. Hence: Ellinor har inhandlat en smartphone! Dock räckte inte modet till något mer påkostat, men 66 euro fick jag ge och jag är hittills riktigt imponerad av kvalitén på touchskärmen. Ingen multitouch, men det räcker för lilla mej. Frågan är bara om jag faktiskt fixade det där kontaktkortet med fri surf, eller om jag "bara" fick de 50 gratis sms:en per dag.. Det ska kollas upp så småningom.

Gammal = svenskt nummer
Ny = tyskt nummer
(och ja, jag har inte vågat ta av skyddsplasten än. Inte från datorn heller)

Sedan har höstvädret slagit till igen. De senaste tre dagarna har det varit disigt, på gränsen till regnigt, fram till kl.15-16 någon gång, sedan har solen lyst igenom. Likadant idag, men solen väntade till fem-tiden istället. Nu ska det inhandlas mat, för på söndagar är affärerna stängda. Välkommen till u-landet Tyskland.

3 kommentarer:

  1. Grattis till din nya telefon! Min gamla (exakt samma modell som du som du vet) laggade så mycket och så gick det knappt att ringa med den, så det blev en smartphone för mig med! Men jag went crazy och slog till på en iPhone, likaså de andra tjejerna :P har du wordfeud?? :)

    SvaraRadera
  2. Hihi, söting där! Jag har inte några appar än så länge, internet vägrade att fungera för telefonen trodde hela tiden att den var i Schweiz :) (så blir det när man bor 500m från gränsen) Men jag kan skaffa! Har ju aldrig provat och det tjatas ju om det överallt.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Just det, min mobils högtalare OCH mikrofon har nästan lagt av, så jag har inte vad folk säger och folk hör inte mej.. men jag ger mej inte förrän jag inte kan sms:a längre!

    SvaraRadera