lördag 25 februari 2012

Tur i oturen!

Idag har mycket hänt. Jag blev sjuk i förrgår och idag nådde förkylningen sin höjdpunkt. Nästa, huvud, hals är i katastroftillstånd och hörsel är numer sämre än halvdöd. Inte optimalt, men kroppen i övrigt är det inget fel på, så jag har varit till Uni och lämnat tillbaka lite böcker, köpt mej en för tidig födelsedagspresent (jag kunde inte motstå den!), bestämt mej för att ha en födelsedagsfest på tisdag, handlat ingredienser till tårtorna som ska bakas, kollat på en ny sjal (men nix, alla är made in China) låst mej ute, ätit ute och planerat mitt och Sannis äventyr i Basel-området.

I korthet:

Presenten: Har köpt mej själv ett grymt högtalarsystem som en annan utbytesstudent ville sälja. Grym kvalitét till ett pris som hittat! Festerna under vårterminen är räddade!

Festen: Blir en spelkväll med Icas Mintchokladtårta som sedan toppas med utgång för de som vill.

Utelåsningen: Var perfekt tajmad, eftersom INGEN av mina WG-medboende är hemma inatt. Jag var helt lämnad åt mitt öde (även utan mobiltelefon), men grannen Johannes (aka Legomann) förbarmade sej över mej när jag ringde på och gav mej mat! Senare öppnade hyresvärde och han hade en extranyckel! Som tack ska jag ge honom After Eight, alla gillar ju choklad.

Planen: Såhär ser planen för söndag - tisdag ut:

  • 9.22 Tåg till Basel
  • Runt 12 Lunch hos mormor
  • 14.00 Stadsvandring med Fasnachtstema i Basel
  • 17.17 Tåg till Liestal där vi möter upp Edy (vän till familjen Olsson-Schudel)
  • 19.00 Det brinnande Fasnachtståget i Liestal!
  • Därefter: Mehlsuppe och Käsekuchen, typiskt för Fasnacht
  • Sova hos mormor
  • 04.00 Morgenstreich (Fasnachtståg med lyktor)
  • Sova hos mormor
  • 15.00 Fasnachtscortège i Basel
  • 19.00 Utställning av lyktorna
  • Sova hos mormor
  • Tisdagens förmiddag oklar
  • Ca 13 Åka hem till Konstanz
  • Baka, städa, spela spel, parta
Folk har undrat vad jag önskar mej i födelsedagspresent och jag har på rak arm kommit på två saker: feminina smycken (är alltför dålig på att använda smycken). Just nu finns det mycket fint med blommor, fjädrar, klockor, ugglor, äpplen och andra saker som jag gillar! Det andra är sjalar. Jag har lyckats med bedriften att tappa bort mina två favoritsjalar det senaste året, en typiskt rysk sjal och en paisley-mönstrad sjal. Låt mej även påminna om att en sjal måste vara: kvadratisk, tunn, mönstrad på båda sidor och snygg. Vänta.. det är kanske därför Josef aldrig köper några kläder åt mej.. Glöm det, köp ett par örhängen istället.

(PS. Det är fritt fram att skicka kort. Jag är här till den 29:e och idag var jag duktig och klistrade fast mitt namn på brevlådan.)

Vänliga hälsningar

Ellinor Olsson
Untere Laube 45
784 62 Konstanz

1 kommentar:

  1. oh nein! ich wollte die Lautsprecher vor ein paar Tagen kaufen, hab das aber vergessen und jetzt ist es offenbar zu spät :<<< BLÖÖÖÖD

    SvaraRadera