onsdag 29 februari 2012

On my way!

Nästan påväg! Håller just nu på med packning och det känns lite sisådär efter de senaste dagarnas bravader - kommer jag komma ihåg det viktigaste? Pass, biljetter, plånbok - check. Mobilerna ska laddas först, och kameran med.

Basler Fasnacht var verkligen en upplevelse, det var helt fantastistk! Därför är båda kamerabatterierna slut och imorgon kväll kommer antagligen ett fyrverkeri av bilder upp på bloggen.

Passar på att säga grattis till fyra av mina vänner som firar födelsedag idag på skottdagen: Grattis Patrik, Fredrik, Harald och Anneli! Läste på DN.se att skottdagen fram till år 2000 var den 24:e februari. Knasigt! Den dagen fanns ju redan, vad var då den 29:e? Kan någon svara på detta??

Många frågor, lite tid. Packning it is.

PS. Firade min födelsedag med ICAs mintchokladtårta (mums!) och spelkväll med många fina vänner. Kommer framförallt sakna underbare Martin som åker tillbaka till Wien innan jag kommer hem från Sverige..
Och Martin gav mej det finaste kortet (men ni får här bara se det fina kuvertet som kortet låg i)


4 kommentarer:

  1. Oh va gullig han är!

    Jag har faktiskt tillbringat tiden jag ätit frukost till att också klura ut varför 24 februari var skottdag innan jag såg ditt inlägg.
    Det enda jag luskat ut är att romarna började med mars månad i sin årsräkning, och på nått vis blev och kallades 24 februari den andra (!) sjätte dag före kalendae (kolla wiki för mer info).
    Söker man nu på kalendrar från tidigare skottår finns 29 feb med men de är ju oftast datorgenererade enligt nya systemet skulle jag tro... Svårt. Nått säger mig med historian i baktanke att det fanns två 24 februari?
    Måste nog ringa nån som minns 90-talet bättre än jag och fråga hur de var...

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte historien bakom med romarnas kalendrar, men av någon anledning valde man att lägga in den extra dagen i "mitten" på månaden. Så den 24 var skottdagen, den 25e var därmed den dag som i vanliga fall var 24 osv till den 29e som i vanliga fall var den 28e. Det går att se på namnsdagarna i gamla kalendrar bland annat. Sen vet jag inte varför detta resonemang inte används på födelsedagar. Egentligen borde ni ju firat födelsedag den 27e på vanliga år och den 28e på skottår.

    SvaraRadera
  3. Aha, så det var 29 dagar rent numerärt men den 24.de var den dagen kallades för skottdagen? Makes sense.

    SvaraRadera
  4. Lobo: Good point, varför ha ett system som "ändrar" dagarna när inget i själva verket ändras?? Varför firades inte min och Fredriks födelsedag den 29:e (som alltså motsvarade den 28:e) varje skottår fram till år 2000..?
    Förvirrande minst sagt! Tack för hjälpen vänner.

    SvaraRadera