tisdag 21 februari 2012

Häxorna gråter

Inatt klockan tolv blir det Aschermittwoch och då börjar fastan. Ikväll är alltså sista kvällen på Fasnacht. Därför gick häxorna omkring i staden och grät idag. Sedan samlades vi alla vid Stephansplatz (bokstavligt talat ett stenkast från mitt hus) och tittade på die Verbrennung, alltså när en docka brändes upp. Exakt varför denna tradition finns har jag inte riktigt listat ut, men det finns teorier om att dockan är syndabocken för all synder som begåtts under Fasnacht.

 En (koala-)björn och en tiger i drömmarnas land
(Dockan innan den brändes)

Dockan brinner.. 

Dockan brinner jättemycket 

Folk bestämmer sej för att det är en bra idé att kasta flaggor över dockan

Sista dagen innan fastan är tydligen Panncake Day i England, så därför passade de tre musketörerna Sanni, Kayleigh och Ellinor tidigare under dagen på att göra pannkakor och äta dem med så mycket goda tillbehör de bara kunde komma på.

Resultatet blev pannkakor med:
- Oboy, mjölk, jucie, te
- Paprika/lök/champinjon-röra
- Spenat och fetaost
- Hummus och rivna morötter
- Jordgubbar, grädde och socker
- Banan och Nutella

Jag har också kommit på en teori kring varför tyskar alltid är beredda med en näsduk i fickan eller väskan. Häxorna (som är allas favorit under Fasnacht) ville gärna vinka hejdå med en näsduk. Förståeligt, eftersom de var ledsna att lämna oss, då Fasnacht var slut och de hade städat iväg vintern så duktigt. Det kanske är därför, för just det tillfället en gång om året, som tyskarna alltid har minst ett fullt paket näsdukar med sej? Det tål att tänkas på, men det är det mest logiska jag har kommit på hittills..


PS. Igår var jag, Sanni och Kayleigh ute och då mötte jag en riktig idiot. Men, den historien får ni höra imorgon..

1 kommentar: