måndag 30 april 2012

Kurser, Sommersemester

Ni kanske är nyfikna på vilka kurser jag kommer  läsa under min andra termin? - Vilken tur att jag då har gjort ett inlägg om just detta, läs och njut!

Nek-kurser:
  • Macroecnomics II (engelska), 6hp
    En matematiskt krävande kurs med fokus på tillväxt och tillväxtsmodeller.
    Kommer vara otroligt lärorik, men kräva mycket arbete!
    Föreläsningarna är lätta att ta till sej, men övningarna verkar bli krävande. Som tur är är övningsledaren snäll och hjälpsam.
    Betyg: 7,5/10
    Chans att klara tentan: 50%
  • Ökonomie des Sozialstaates (tyska) 6hp
    Här räknar vi på varför man överhuvudtaget ska ha en välfärdsstat. Är det effektivt för samhället? Otroligt intressant kurs med den näst coolaste professorn (Herr Breyer) som inte tycker några frågor är för korkade och har mycket övningsmaterial på hemsidan. Hög nivå, men superintressant!
    Betyg: 9/10
    Chans att klara tentan: 75%
  • Labour Economics, seminarie (engelska) 4hp
    Fortsättning på Labour Economics-kursen, där vi ska läsa rapporter inom ämnen som lönediskriminering gentemot invandrare och kvinnor, samt hur man kan bedöma personers arbetsprestation. Bästaste professorn Gevrek håller i seminariet. Kunskapskraven är inte särskilt höga, men hon lägger upp kursen smart, så vi alla måste reflektera mycket över innehållet. Efter varje seminarie, t.ex. måste man svara på frågor kring rapporten, för att få en extra repetition efter diskussionen. Lärorikt och inspirerande inför uppsatsskrivandet nästa vår.
    Betyg: 9/10 (lite mycket att göra för 4hp..)
    Chans att klara kursen: 85%
Tyska-kurser:
  • Schreibseminar II, 3hp (japp, jag har avancerat till den svåra gruppen!)
    Andreas Ulrich måste vara den bästa språkläraren på Uni Konstanz. Han ser behoven direkt och kan förklara allt. Som Schreibseminar I men bra, helt enkelt.
    Betyg: 9/10
    Chans att klara kursen: 99%
  • Mündliches Referat, 4hp
    Rolig undervisning med två lärare med olika perspektiv på saker och ting. Fokus på retorik och inte på språket, vilket är tråkigt för min del, då jag redan har läst retorik. Men, enkla credits säger man ju inte nej till.
    Betyg: 6/10 (8/10 om jag hade lärt mej något nytt..)
    Chans att klara kursen: 99%
  • Deutsche Filmgeschichte, 6hp
    Måndagar tittar vi på film. Tisdagar diskuterar vi filmen ur mestadels ett tekniskt perspektiv (kameravinklar, klipphastighet osv) men även lite kulturellt och tidsmässigt. Varje vecka analyserar två studenter en bit av filmen innan diskussionen börjar på tisdagen. Jag har valt Leni Riefenstahls "Triumph des Willens" och ska nog sikta in mej på kameraperspektiv. Minst jobb per credit denna termin.
    Betyg: 7,5/10
    Chans att klara kursen: 99%
Juridik-kurser:
  • Internationales Staatsrecht, 4hp
    De tyska studenterna gör ingen tenta, utan innehållet i denna kurs förväntas de kunna till den stoooora tentan (Staatsexamen) som de gör i slutet av sin utbildning. Vi utbytesstudenter får göra en muntlig tenta i slutet av terminen. Har hört ryktesvägen (dvs från juristen Martin i mitt WG) att det som förväntas från Erasmus-studenterna är följande: "Om vi kan läsa en fullständig mening får ni G" och någon annan sa att man alltid är garanterad 4,0, dvs precis G.
    Professorn pratar tydligt, har bara powerpoint och vill skapa diskussion och intresse.
    Betyg: 7/10
    Chans att klara kursen: oklart. Eventuellt 100%. Annars kanske en sisådär 80%
Och även denna termin tackar jag min trogna läsare mamma för att hon har tragglat sej igenom hela inlägget. Du är toppen! (ni andra är säkert också toppen, men min mamma är alltid bäst)

3 kommentarer:

  1. Hej Ellinor!
    Jag ska åka till Tyskland i höst och plugga i Hamburg. Tänkte först Konstanz men ändrade mig sedan (storstadsmänniska).

    Måste bara säga att jag verkligen tycker om din blogg. Så det är inte bara din kära mamma som läser.

    Har du några tips på vad man gör som ny i Tyskland?
    Med Glada Hälsningar,

    Sigrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sigrid! Superkul att höra att du läser min blogg :)
      Tyvärr har jag bara hängt i södra Tyskland, Schweiz och Österrike, så norra Tyskland har jag inte så bra koll på. Dialekterna är annorlunda, kulturen är lite annorlunda och jag kan tyvärr inte rekommendera några särskilda resmål i den delen av landet (utom Berlin - second hand-shopping utan dess like!).
      Jag kan ge dej lite tips om boendesök i allmänhet och hur man ska tänka när man pluggar på ett tyskt uni. Om det låter intressant kan du mejla mej! ellie_nr13 (at) hotmail.com
      Hälsningar Ellinor!

      Radera
  2. Hej Ellinor!
    Jag ska åka till Tyskland i höst och plugga i Hamburg. Tänkte först Konstanz men ändrade mig sedan (storstadsmänniska).

    Måste bara säga att jag verkligen tycker om din blogg. Så det är inte bara din kära mamma som läser.

    Har du några tips på vad man gör som ny i Tyskland?
    Med Glada Hälsningar,

    Sigrid

    SvaraRadera