torsdag 26 april 2012

Beslutet fattat

Det jag har tänkt på de senaste dagarna är om jag verkligen ska gå kanotledarutbildningen som Svenska Kyrkans Unga i Skara Stift genomför på Dalälven i augusti. Utbildningen i sej är säkert toppenbra och den innehåller i stort sett tre delar: ledarskap, teologi, kanoting.
Tyvärr är jag endast intresserad av kanotdelen just nu och valde att avanmäla mej från kursen, då jag hellre prioriterar att vara hemma istället för att åka iväg någonstans direkt när jag kommer hem från Tyskland.
Men, nu har jag tittat närmare på vårens "sportprogram" som Uni Konstanz tillhandahåller och hittat följande:

"Kanuwandern

    ...die etwas ruhigere Gangart beim Paddeln, deswegen aber nicht weniger sportlich. Der Umgang mit Wellen, Wind und Strömung will gelernt sein, ebenso das präzise Manövrieren durch Koordination beider TeampartnerInnen im Canadier. Der Aspekt „Sicherheit“ wird von Anfang an groß geschrieben. Dieser Kurs richtet sich an alle, die sich Grundkenntnisse im Kanufahren aneignen und eine Zwei-Tages-Tour auf dem Rhein nach Schaffhausen erleben möchten.

26. - 29.06.2012 täglich 18.00 - 20.30 Uhr,
Abschlußfahrt von Konstanz nach Schaffhausen am 30.06./01.07.2012."

Alltså en utbildning inom kanadensarpaddling där vi kommer lägga fokus på säkerhet, att paddla i vågor, vind och strömt vatten! Kursen riktar sej till personer som vill lära sej grundläggande kunskaper i kanoting. Passar perfekt och jag behöver inte offra dyrbar tid hemma i Sverige och det blir även snällare mot plånboken.

Det negativa är att jag inte har någon som helst aning om kvalitén på utbildningen, men det kommer definitivt bli lärorikt på andra sätt även om jag inte blir nöjd med kanotingen - jag älskar ju kulturkrockar!

2 kommentarer:

  1. Jättetråkigt att du valde så, men så blir det ibland. Vi kommer sakna dig på Dalälven.
    Hoppas den andra kursen blir vad du önskar iaf!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ur studiesyfte också vilja gå den lilla kursen du ska gå.

    SvaraRadera