söndag 22 januari 2012

Toppenhelgen!

Fasnät är, precis som min kära mor listade ut, dialekt för Fasnacht eller Fasching. Och det är höjdpunkten på året, då man med tradtionella kläder och traditionell musik driver bort vinterns demoner och välkomnar våren. Tre dagar av festande är nu över. Ikväll var det internationellt knytkalas med lite utbytesstudentpolare i mitt WG istället för utgång, som inte var helt illa det heller.

Men Narrentreffen var som sagt något extra - som en slags förfest till riktiga Fasnacht som först är i februari. Narrentreffen är på olika platser varje år, och det var rena turen att det var i Konstanz i år. Någon sa till mej att det var 13 år sedan sist..! Fasnachtståget (Umzug) sändes i TV och jag satt på första parkett, eftersom en trevlig tysk tyckte att jag pratade så bra tyska och att det var kul att det var min första Fasnät.

Måååånga bilder har tagits och jag orkar inte kolla igen dem nu, men jag kan bjuda på ett par som jag har tagit de senaste dagarna. Vi får se om jag lyckas lista ut hur jag lägger upp videos också, för då kommer ni garanterat få en tydligare bild av vad det handlar om.

 Go Koala!

De som inte var Koala var Hockeyfrilla.. 

Mycket aktiviteter i Altstad som jag och Kathrin (WG) kollade in 

 Fasnacht är också lyxfrukost med bästaste kompisarna!

När der Umzug började hade jag första parkett FRÅN MITT FÖNSTER! 

Gatan visar hur många som stod och väntade på att gå i tåget.
Hela tåget tog 6 timmar, sträckan: 2 kilometer. 

Tradtionella dräkter från Konstanz 


De skriker "Narri" och vi svarar "Narro".

2 kommentarer:

  1. Jag röstar för film! Man för faktiskt väldigt lite aning om vad det hela är för nåt med bara bilderna.

    Men ni var ett coolt koalagäng.

    SvaraRadera
  2. Koalagänget säger tack!
    Jag ska lägga upp en film senare i veckan. Imorgon är plugget prioriterat. Kram!

    SvaraRadera