måndag 30 januari 2012

Boendekostnader

När det gäller prislappen skiljer det sej inte nämnvärt åt att bo i Konstanz eller i Linköping. För mina 24 kvadrat i ett WG, som innebär att jag också delar ett litet kök och ett vardagsrum samt en toalett och en dusch, kostar mej 380 euro i månaden (lite drygt 3400 kr). Detta är ungefär vad man betalar för samma storlek och samma läge i Linköping. Det är ju lite mer än vad jag är van vid, eftersom man kanske betalar 5500 - 6000 för en tvåa i Linköping, men det går an. Jag stormtrivs med rummet och WG:t och LÄGET!

Kläder kostar lika mycket som i Sverige och skor kostar till och med lite mer (förutom på Deichmann). Något som däremot kan vara tokbilligt är vissa sorters livsmedel. Idag var jag och storhandlade. Hade jag varit i Sverige hade jag tänkt "tja.. detta går väl på en 300 spänn." och den slutliga kostnaden blev 19 euro - 170 spänn.

Exempel från mitt kvitto:
  • 1L mjölk 57 cent = 5 kr
  • 1L apelsinjuice 1,49 euro = 13,50 kr
  • Inlagda rödbetor 39 cent = 3,50 kr
  • Riven ost, 1,29 euro = 11,50 kr
  • Påläggssmör, 1,29 euro = 11,50 kr
  • 3 mellanstora bananer, 63 cent = 5,50 kr

Med en växelkurs på strax under 9 kronor per euro blir matkassen inte särskilt dyr. Snarare tokbillig.

2 kommentarer:

  1. En grej till, när man handlar kläder på s k internationella butiker som HM, Esprit osv, får man alltid 10 % rabatt, så priserna från euro till kronor översätts 10/1 men växelkursen är, som du säger 9/1.

    SvaraRadera
  2. Det är sant, kläderna blir ju faktiskt lite billigare när man köper dem hos H&M osv. Funderar faktiskt pá att köpa lite kläder efter tentaperioden, är lite trött pá min garderob..

    SvaraRadera