fredag 27 januari 2012

Sport och språk

Trots att vi bara är ett litet lag som spelar på skoj passade vi ändå på att åka en timme in i Schweiz och spela en "Plauschturnier" (skojturnering). Och vi vann! Tre olika grupper spelade och vi blev gruppsegrare och fick med oss en fin pokal hem som nu pryder mitt skrivbord.

Vår målvakt med pokalen

När vi var i Schweiz var vi påväg till Uzwil och passerade skyltar med namnen:
  • Zuzwil
  • Niedere Uzwil
  • Obere Uzwil
  • Flawil
  • Wil
Om vi även lägger till just Uzwil så har jag alltså inom en 30-minutersperiod sett väg- och reklamskyltar för 6 olika byar innehållande ändelsen "wil". Detta måste ju bara betyda något. Så jag vänder mej till schweizarna i gänget och frågar "vad betyder wil?" .... "Inget" svarar de "wil är ju bara wil." (Typiskt schweizare)


Som tur var fick jag svar från en annan i laget före dagens träning. Wil kommer från Weiler, som är ett gammalt tyskt ord för by. I Tyskland finns det många ortsnamn som slutar med Weiler och i Schweiz som slutar med Wil (eftersom schweizarna inte har diftongen ei, utan säger ett enkelt i istället).

En annan typiskt schweizisk sak: Det fanns fler ölflaskor än vattenflaskor vid avbytarbänkarna
(kanske säger något om kvalitén på turneringen. Den spelades på tvären..)

2 kommentarer:

  1. Hej Ellie

    jag antar ni vann för at ni hade mera vatten än öl i era flaskor, eller?

    kramar mamma

    SvaraRadera
  2. Hej mamma,
    vi vann antagligen för att vi ville lite mer än de andra lagen som mest spelade för skojs skull :)

    SvaraRadera