tisdag 13 mars 2012

Prestigelös???

Nu sitter jag i sommarjobbsträsket och tänker slänga iväg lite mejl med CV och hoppas att någon kommer förstå att jag kan tillföra något, trots att jag bara kan sommarjobba i augusti.

Det som slår mej när jag läser sommarjobbsannonser på till exempel Platsbanken är att otroligt många söker någon som är "prestigelös". Jag hade aldrig hört ordet förut och i mitt huvud fick det genast en negativ klang. Därför tog jag och sökte på ordet och hittade.. ingenting. Inte en enda synonym, inte en enda förklaring. Bara en massa andra förvirrade jobbsökare som alla hade olika teorier om vad det kunde betyda.

Anledningen till detta är enkel. Vi tror att alla runt omkring oss är så ordnade och perfekta och har koll på allt. Alla andra kan skriva ett utomordentligt CV på tre minuter och vet precis hur man formulerar ett mejl till högste chefen på ett företag. Nej. Så är det inte. Majoriteten av oss har ett hum om vett och etikett, men vi använder oss av internet och exempel från andra för att få ihop ett bra slutresultat. Och då kan det hända att vi kopierar något rakt av som vi inte riktigt förstår. "Alla andra gör ju så, så då måste det vara rätt." Våra kära arbetsgivare är precis lika dåliga på att skriva jobbsökarannonser som vi är på att skriva CV:t när vi söker dem. Därför använder de sej av vad andra har haft i sina annonser, och så sprider sej ordet "prestigelös".

Några bra synpunkter jag hittade på nätet angående ordet:

Anonym kommenterar det här blogginlägget på detta vis:
"Jag har också funderat över detta med att vara prestigelös. I positiva ordalag kunde man tolka det så att man vill skapa en platt organisation. Inga översittarfasoner helt enkelt. Inga vassa armbågar ska behövas.

Men i negativa termer befinner sig de prestigelösa på botten av hierarkin och stöttar de prestigefyllda medarbetarna snällt och undergivet. 

Jag väljer att tro på de positiva tankegångarna kring prestigslösheten. Tyvärr så är det mer sällan man kräver prestigslöshet i platsannonser där man söker en chef. Denna egenskap ska oftast ekonomer och assistenter ha. Kan det vara positivt tro?"

En annan anonym säger detta:

"Jag har precis gjort en sökning på ordet via Wikipedia, google.se. susning.se och Ne.se och får inget svar annat än att jobb24 lägger upp ordet i en lista av 2008/2009 års mest populära ord och egenskaper i rekryteringsannonser. De träffar jag får är också just bland jobbannonstexter.

Betvivlar faktiskt att alla rekryterare som använder ordet vet vad det betyder. Och finns det ingen vettig översättning för av ordet i Svenska Akademins ordlista eller NE.SE konfunderar det mer än det förtydligar för den stackars arbetssökande personen."

Jag kan tillägga att denna diskussion ägde rum våren 2009. Nu, tre år senare, finns det fortfarande inte någon synonym att hitta på nätet. Bara människors åsikter och tyckande. Ett CV ska vara kort och lättförståeligt, en jobbannons likaså. Använd inte ord som inte har en vedertagen betydelse..

PS. Självklart kommer jag även söka jobb som söker "prestigelösa" människor, då jag tror att ingen arbetsgivare skriver ut en negativ egenskap som något önskvärt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar