fredag 16 mars 2012

Just det är problemet..

Under gårdagen länkades det flitigt till en artikel i DN om att utbildade civilekonomer snabbt får jobb och att de får hög lön. Det känns ju bra för mej och för mina kurskamrater, men å andra sidan är detta ett problem. Många sökte civilekonomprogrammet mitt år bara för att:
  1. Finanskrisen hade slått till, så det fanns inga jobb
  2. Man ville säkra sin framtid med en utbildning som gav jobb och hög lön
Det är ju förståeligt, men en annan anledning som borde finnas med i tankegångarna är rimligtvis "för att jag är intresserad och vill jobba med detta" alternativt att man har fallenhet för ämnet ekonomi. Men dessa två aspekter har jag hört få lyfta upp under utbildningen och det har även märkts på studieresultaten. Vår årskull har varit den sämsta hittills när det gäller provresultat, någonsin. Enda trösten är att vi var otroligt grymma på juridiktentan i ettan (som fick programansvarige att skämta om att vi alla hade valt fel program och kanske borde valt internationell affärsjuridik istället) och att det ryktas om att årskullen under oss, otroligt nog, presterat ännu sämre..

Målet med en utbildning ska ju vara att vi tillsammans lyfter varandra. Att vi är engagerade och lär oss. Sedan när vi sitter där med en examen ska alla veta: Aha, hon/han är utbildad civilekonom från LiU - där har de en bra utbildning med engagerade studenter!

Det skulle vara otroligt hemskt för de studenter som faktiskt vill detta till 100% om de andras studieprestationer svärtar ner allas rykte.

Men det drabbar nog inte mej. Jag är en ju en turstämplad tvilling. (Okej, denna artikel innebär bara att jag var ambitiös under grundskolan och att jag inte kommer hamna i fängelse eller börja knarka, men det måste ju ändå vara något positivt när man ska söka jobb..)

3 kommentarer:

  1. Med den nya omläggningen av kurserna så tror jag att det kommer bli bättre (smack på med makron efter OT:n kommer nog få de som inte har hjärtat på rätt ställe att tänka ett varv till). Å andra sidan brukar en av mina lärare här i Paris säga "There's two types of students in my class - those who find the right answers and those who don't" Och man måste hitta alla rätta svar innan man tar examen =P

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att det kommer få folk att tänka till lite grann, men å andra sidan är grundproblemet snarare OT:n. Vilken flumkurs! Och makron är nog bättre att börja med, men då måste JC ta hänsyn till att studenterna inte kommar fatta saker lika snabbt, eftersom det var i mirkon som grafer förklarades. JC utgår bara från att alla fattar..
    Språkkurserna är ju också en svaghet som borde prioriteras! Mer krävande språkkurser åt folket!

    SvaraRadera
  3. Måste också tillägga att det är förvånansvärt många som inte har fallenhet för att komma på vad de "rätta svaren" kan vara innan en tenta.. För många studenter fokuserar på "timmar" , "sidor" och liknande, istället för att fokusera på kvalitét. Håller helt med din lärare där!

    SvaraRadera