söndag 18 mars 2012

Nya bekantskaper!

Igår passade jag på att åka till Freiburg med de nya utbytesstudenterna som har kommit till Konstanz. Det var väldigt spännande att få träffa nytt folk, framförallt eftersom jag visste att det borde finnas minst fyra (!) svenskar med på resan. Hur visste då detektiv Ellinor detta?

- I den nya facebookgruppen för s.k. internationals dyker namnet Åberg upp. En svensk.
- Vid klickande på namnet Åberg dyker en bild från Uni Konstanz upp (the Mensa-view).
- Där sitter Herr Åberg med inte mindre än tre fellow, svenska, students.
(Dessutom hade en tjeck skvallrat om att han hade stött på en svensk vid namn Oskar på en fest.)

Alla fyra svenskar var med på resan och det var riktigt kul att träffa dem! Även fast vi antagligen är helt olika så har vi ändå gemensamt att vi är svenska studenter som valt just Konstanz. Och då det är det vi lever i nu, blir det också det viktigaste och det binder samman.

Något av det första som en av tjejerna sa när jag sa "Hej! Jag är svensk och pluggar också här!" var "Kul! Är det du som har en blogg?". Sedan visade det sej att två av svenskarna hade sett min blogg innan de åkte till Konstanz. Det är riktigt kul att folk söker efter information om att plugga i Konstanz och sedan hittar något jag har skrivit! Jag hoppas att jag har kunnat ge lite matnyttig info.

Med detta i bakhuvudet blev jag lite nyfiken och kollade upp vad sökorden har varit för att komma till min blogg den senaste veckan, och det är tydligt nischat mot info om att bo och plugga här:
  • Blogg Konstanz
  • Konstanz Universität Mainau
  • Konstanz Universität
  • Studera i Konstanz
Men en del som har kommit hit har sökt på lite mer udda saker, som:
  • asbest pluggar
  • häxor brinner
Jag kan ju förstå att sökorden ledde dem hit, men tanke på saneringen av Uni Bib och traditioner kring Fasnacht (men man bränner en docka - inte häxor!). Det mest udda var dock "hk tornardo melerat garn". Prosit?

Sedan är jag också lite besviken på de trogna läsare som fortfarande inte kan min bloggadress! Hur svårt kan det vara? Trots enkelheten i mitt namnval är ändå de populäraste sökorden:
  • svenskanikonstanz
  • svenskan i konstanz

Skärpning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar