måndag 26 mars 2012

Hemskheter i världen

Nu sitter jag med mitt Finanzpolitik in der EU-arbete och har fått ihop drygt 5 sidor av 12. (By the way, när man räknar sidor istället för att titta på innehåll vet man att arbetet är dåligt.)

När jag vill ta en liten paus tittar jag på nyheter. Det känns liksom inte som att jag flyr från mina studier då, utan mer som att jag utbildar mej inom ett annat område. Som att varva med annat plugg och inte strunta i plugget totalt.

Tyvärr hittade jag en nyhet som gjorde mej handlingsförlamad. Världen är så otroligt sjuk och ibland undrar jag om vi människor innerst inne inte är onda varelser som förtjänar att utplånas från jordens yta.

Utdrag ur artikeln:

"Oksana (18 år) våldtogs flera gånger av tre unga män. Därefter misshandlades hon svårt, virades ini en filt och dumpades på en byggarbetsplats där förövarna satte eld på henne. Mirakulöst nog överlevde Oksana. Men de gripna pojkarna släpptes snabbt - deras föräldrar hade politiska kontakter."

Detta är en "vanlig" hemsk nyhet, sådana ser vi var och varannan vecka. Men sista stycket lyckas ändå gripa tag i mej och tränga igenom min tuffa, västerländska mediesköld:

"Oksana har nyligen opererats på sjukhus i Donetsk. Hon har brännskador på halva kroppen och har tvingats amputera höger arm och båda fötterna för att stoppa spridningen av kallbrand."

Oksana är 18 år, född 1993 eller 1994, hennes vuxna liv har precis börjat och hon har ingen högerarm kvar och inga fötter. Och hon kanske aldrig kommer få rättvisa, allt på grund av att vissa människor tror att de står över lagen och att de kan göra vilka grymheter som helst.

Om och om igen har det bevisats i experiment att vi är kapabla att göra vadsomhelst, bara en läkare säger till oss. Eller om vi har makten över någon annan. Eller att vi bara blir lite mindre moraliska när vi har ett par solglasögon på oss. Varför?

1 kommentar: