onsdag 7 december 2011

Tyskaprov på måndag

Jag är lite rädd för tyskaprovet som jag ska skriva på måndag. Det är ett litet prov (vi har några små prov under kursens gång istället för ett stort i slutet) men det innehåller just de saker som jag har svårigheter med:
  • konjunktiv 1 och 2
  • kommaregler
  • verb med prefix (begreifen, ergerifen, vergeifen osv. osv - vad är skillnaden?!)
På tal om den första punkten: Till min förvåning lyckades jag forma denna mening idag när jag och Claus* pratade ficktjuvar:
"Wenn mir die Brieftasche geklaut worden wäre, hätte ich meine Bankkarte sperren lassen müssen."
- är det inte underbart!

(Förklaring för de som ej kan tyska: Konjunktiv (visas genom verbet) är när man uttrycker "om" något skulle hända. På svenska: Om jag finge en ny lägenhet, då vore jag så glad". Tyskarna använder det också för att visa att någon annan har sagt något "Klimatkonferensen var en besvikelse, enligt deltagaren Sofia Jonsson" och då har man konjunktiv-form på verbet för att visa att det inte är författaren till artikeln som tycker detta, utan att det är en återberättelse av vad Sofia sa.

Vid "om" uttrycker vi svenskar ofta konjunktiv genom "hade varit" och liknande konstruktioner. Min mening ovan betyder "Om någon skulle snott min väska från mej skulle jag varit tvungen att låta spärra mitt kort."
Utan konjunktiv: "Wenn mir die Brieftasche geklaut worden ist, muss ich meine Bankkarte sperren lassen." -Dessutom är hela meningen helt enkelt fin och tysk. Jajjamen!

*Claus är en tysk som jag träffade på speed-datingen. Han är mycket rolig och trevlig. Och språkintresserad!

4 kommentarer:

  1. Hei Ellie
    Sluta att oroa dig. Det blir inte bättre av det.
    Du kan inte göra mer än ditt bästa. Det kommer att gå fint!
    kramar
    mamma

    SvaraRadera
  2. Hej mamma! Tack för ditt stöd, men det hade känts lite bättre om du hade skrivit "Wow, vilken snygg mening du slängde ihop bara sådär". Och angående provet är jag inte så orolig. Det kommer nog gå bra.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Wow vilken snygg mening du slängde ihop bara sådär. ;)

    Vet att du är orolig Ellie, men du är ju familjens wunderkind! Du kommer att vara jättenervös för att sedan valsa igenom provet som om det vore ingenting. Jag tror på dig!

    SvaraRadera
  4. Och jag upprepar: "Angående provet är jag inte så orolig." Kan släkten ta och slappna av någon gång..? ;) Men jag bugar och bockar!

    SvaraRadera