fredag 2 december 2011

Boende: tips och trix

Eftersom det var ganska förvirrat när jag bytte boende hit och dit ska ni nu få ta del av hela historien och på slutet kommer en sammanställning av saker man ska tänka på när man söker boende som student i Tyskland.

Måndagen den 21:e november
Jag inser att jag måste börja ta tag i boendesökandet i tid (har lägenheten till 1:a februari) och sätter mej och skickar 18 mejl till olika intressanta boenden.

Måndag 21:e - Onsdag 23:e november
De följande dagarna får jag 5 svar och bokar in 5 intervjuer onsdag - måndag. Torsdagens intervju är med ett WG i Altstadt med Benni (32) Katri (28) och Martin (29). Magkänslan är bra.

Lördag 26:e november
Jag får ett erbjudande om WG-boende i Kreuzlingen, Schweiz. Deadline måndag.
WG:t i Altstadt hör av sej och säger att de har fler intervjuer på gång och frågar om det är okej att jag får besked på torsdagen. Jag okej:ar.

Tisdag 28:e november
Jag får två erbjudanden till och tackar nej till Schweiz (för långt bort för de kostnaderna) och till ett WG vid Bodanplatz (två dubbla hyror = på tok för dyrt), men tackar ja till ett WG i Fürstenberg. Detta då jag sett på nätet att WG:t i Altstadt har lagt upp sin annons på nytt och alltså aktivt söker nytt folk.

Onsdag 29:e november
På morgonen sms:ar jag mitt dröm-WG och säger att jag har tagit ett annat rum, med anledningen "där kunde jag bo även i juli, så det var lättare".
På kvällen ringer dröm-WG:t upp och säger "Ellinor! Väntade vi för länge? Vi ville ha dej hela tiden, men några intervjuer blev ju förskjutna..", "jaha.. för jag såg att ni lade upp annonsen igen och tänkte att ni sökte någon annan" , "Nej, vi tänkte bara att om det skulle bli en vecka till med intervjuer kunde vi kanske få in några till, men vi hade egentligen bestämt oss. Du gjorde ett jättebra intryck" och erbjuder mej även rummet till slutet av juli.

Och då sms:ar jag WG:t i Fürstenberg och säger att mitt dröm-WG hade hört av sej och att jag helt enkelt inte kan tacka nej till ett sådant erbjudande. Fürstenberg skriver tillbaks att det är okej och då sms:ar jag WG:t i Altstadt och meddelar att jag gärna bor med dem!


Det var hela den långa historien. Under veckan skrev jag också kanske fyra mejl till, men dessa har ingen nappat på. Mina råd av denna historia blir således:

  • Sök boende ganska tajt innan du behöver det (om du inte söker från oktober och framåt, då höstterminen börjar. Då måste du söka tidigt) eftersom du kommer få erbjudanden ganska snart efter intervjuerna och måste bestämma dej fort - gärna samma dag.
  • Sök endast de du vill ha. Sätt upp kriterier och håll dej till dem (även budget)
  • Snåla ej med budgeten. Utlandsåret kommer bara en gång.
  • Skriv ett mejl där du sticker ut - det svåraste är att boka in sej på en intervju.
  • Spara ett dokument med alla lägenhets/WG-beskrivningar och fakta. Detta är bra då en del bara skickar ett sms som svar och skriver under "Anna" och då måste du ju leta reda på var Annas WG finns, och risken finns att annonsen redan är bortplockad från nätet..
  • Läs på innan en intervju. Att slänga in, "ja ni gillar ju att laga mat ihop och det gör jag också!" imponerar. Du visar att du redan på deras annons insåg att du ville bo med dem.
  • Var öppen och glad under intervjun. Ofast söker de folk som är "okomplicerade och ordentliga" utan att man är en tråkmåns.
  • Skriv upp all fakta efter intervjun! Efter en kaotiskt intervjudag glömmer man snabbt alltihop, och helt plötsligt ringer någon och frågar om det är okej att du får vara med och dela på sophanteringskostnaderna. Då vill du gärna veta hur mycket slantar det rör sej om..
  • Gör en sammanställning -vilka boenden kan du få? vilka inte? fördelar och nackdelar? Listan är bra för ditt framtida beslutsunderlag.
  • Följ magkänslan! Den har oftast rätt. Om du tror intervjun gick bra, ja, då gick den bra.
  • Tacka hellre nej än ja. Du kan alltid få ett boende senare och sova hos lite kompisar så länge (förutsatt att du känner någon i staden).


Ordlista:

  • NR = Nichtraucher
  • Zwischenmiete - någon hyr ut sitt rum i andrahand för en bestämd period. Bra för utbytesstudenter, då detta passar okej med våra terminstider och rummet/lägenheten har allt man behöver.
  • Zweck-WG - bor bara tillsammans för att spara pengar. Om det står "Wir sind keine Zweck-WG" betyder det att de söker efter någon de kan ha trevligt ihop med.
  • Studenten-WG är ett WG med studenter, men ett WG i ett studenthem är INTE ett Studenten-WG. Det är helt enkelt eine WG in einem Studentenheim..
  • För tidningar, där utrymmet är begränsat, dyker det upp många krångliga förkortningar. Då rekommenderar jag den här länken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar