måndag 5 december 2011

Skillnaden mellan tjejer och killar

När jag var på en ledarutbildning en gång sa en av föreläsarna att en stor skillnad mellan tjejer och killar i ett förhållande är att tjejen framhäver killen, medan killen framhäver vad han gör.

Kompisarna: Vad gjorde du igår?
Tjejen: Jag var med Pelle. Vi gick på bio.

Kompisarna: Vad gjorde du igår?
Killen: Jag var på bio. Petra var också med.

Och det stämmer till viss del. Jag har hört otaliga tjejer prata om att de kanske inte ska åka på utlandsstudier, eller förkorta sina utlandsstudier, för att de har en kille hemma. Jag har inte hört någon kille säga samma sak. Under gymnasietiden fanns det ju till och med en massa tjejer som inte ville flytta bara någon timme bort efter studenten, för att de ville vårda sitt förhållande. Vad sägs om att vårda ditt liv? Din personliga utveckling? Är inte ett par som är gjort av två individer ett bättre par än en enda stor degklump?

Men, eftersom jag och Josef är ett heteronormativt par har vi också fallit i fällan. När jag tänker efter så ser vårt förhållande, i våra kompisars ögon, ut ungefär såhär.

Ellinor kommer med Josef vid sin sida och presenterar honom för sina kompisar.
Kompisar: Åh coolt! Det är du som är Josef! Killen som håller  på med slöjd, paddlar kanot, spelar gitarr och är glad och impulsiv!

Josef kommer med Ellinor vid sin sida och presenterar henne för sina kompisar.
Kompisar: Åh coolt! Det är du som är Ellinor, som är ihop med Josef som håller  på med slöjd, paddlar kanot, spelar gitarr och är glad och impulsiv!

Så ser verkligheten ut. Men nu när Josef är alldeles ensam i Linköping och blivit galen av längtan har han tydligen börjat prata om mej stup i kvarten med sina, något irriterade, klasskamrater. När jag kommer i februari kanske det kommer låta som såhär:


Josef kommer med Ellinor vid sin sida och presenterar henne för sina kompisar.
Kompisar: Åh coolt! Det är du som är Ellinor, som bor i Tyskland, har kompisar från en massa olika länder, spelar ishockey och är trevlig och rolig!

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Gjorde en blunder i förra kommentaren.... Ops

    Vad skulle det kunna bero på då? Jag har själv inte direkt uppmärksamt det där... Kanske är jag blind för det, men det känns som att tjejer nog pratar i större utsträckning om sina pojkvänner med sina kompisar, vilket kanske inte killar gör på samma sätt? Kanske är det därför man då i ditt andra exempel, man känner bara till Josef (nu påstod jag att Josef inte pratar om dig, vilket med säkerhet inte är sant men nu pratar vi om genomsnittet med tillhörande fördomar) och därför utrycker man sig så.

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt i att man måste se till sig själv när det gäller livet. Jag tror att om man som par inte kan kompromissa om något som så uppenbart rör ens professionella/personliga utveckling, hur ska man då kunna mötas på andra plan? Mina högst ovetenskapliga och begränsade observationer på området är att de förhållanden där man väljer att förkorta utlandsvistelsen till förmån för förhållandet brukar ta slut, oftare förr än senare.

    Micke åkte till New York för att göra sitt exjobb och nu är jag i Paris för mitt utlandsår. Jag brukar säga (på skoj) att Paris är mitt professionella frikort =P

    SvaraRadera
  4. Det här kan vara sorgligt sant. Hmm, jag har försökt rannsaka mig själv om det hela, men jag kan faktiskt inte säga om jag gör så eller inte. Får återkomma om saken när jag vet.

    SvaraRadera
  5. ytterst intressant inlägg och jag saknar dig väldigt mycket, och pratar ofta om dig pga av det. Men jag tror också att det finns en lite annan aspekt av det hela också. Nu när jag är ensam och övergiven i ett blåsigt och kyligt Linköping så är det så att jag framför allt omger mig med tjejer, (nej inte för att jag saknar min älskade Ellinor försöker hitta någon "ersättare", så är det verkligen inte, utan för att det är mest tjejer som korsar min väg, t.ex. är jag ju ensam kille i min klass med 11 tjejer)och jag tror att tjejer är mer intresserade av att höra om ens partner och vad den gör och är för någon än vad killar är, och därför framhäver tjejer sin kille mer och det är nog ytterligare en anledning till att jag pratar mycket om min älskade nu.

    SvaraRadera