lördag 23 november 2013

Vid närmare eftertanke..

..orkar jag inte skriva om allt här. Den senaste tiden har jag blivit väldigt bedrövad av den människosyn jag har sett på framförallt Facebook. En kompis fick sin gps stulen - skyllde direkt på "invandrare". En annan kompis argumenterade emot ett mer jämställt samhälle med ett argument som byggde på att Breivik säkerligen hade blivit en massmördare även om han hade vuxit upp i ett könsneutralt hem (say, what?). Och en av de trevligaste människor jag känner anser att homosexuella inte ska få gifta sej, för det finns "inga bra teologiska argument" för det.

Suck. Dessa är mina vänner. Inte alla, men några. Och jag känner mej lite vilsen (men inte ensam!) i kampen mot dessa åsikter.

Det som gör mej mest bedrövad är att om ens politiska åsikter bygger på att man misstror media går det ofta hand i hand med att man misstror forskning och vetenskap. Och om en person inte lyssnar till argument, logik, media eller statistik - hur ska vi då få dem att lyssna? Och hur ska de någonsin ändra sej?

Om jag får upp orken kommer jag ta upp kampen även här på bloggen. Just nu sker den sporadiskt på Facebook (men som Alex sa: När folk argumenterar på Facebook är det som att se ett bråk på avstånd - you can't tell who's the idiot..) och i vardagliga samtal.

1 kommentar:

  1. Förstår vad du pratar om. Hur resonerar man med någon som inte tror på "bevisen" man lägger fram i form av fakta? Känns hopplöst ibland!

    SvaraRadera